zondag: 13.30 tot 17.30 uur
vrije toegang
Angela Glajcar is een professionele en voltijdse kunstenares met een kunstopleiding en tevens actief is als docente in het hoger onderwijs:
1991-1998: Studium der Bildhauerei an der Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg bei Prof. Tim Scott
1996: Meisterschülerin
Sinds 1998 docent aan de Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg, Fachhochschule Mainz, Universität Gießen und Dortmund
2007-2008: Gastdocent Universität Gießen
Angela Glajcar won ook reeds vele prijzen:
- 1998: "Werkstattpreis" Erich Hauser Kunststiftung, Rottweil
- 1999-2000: "Astersteinstipendium" des Kultusministeriums Rheinland-Pfalz
- 2001: Arbeitsstipendium für die "9. Bildhauerinnen-Werkstatt Prösitz"
- 2001-2002: Projektstipendium "Korrespondenz im Raum", Bayerisches Kultusministerium
- 2002: ZONTA Kunstpreis, Mainz
- 2004: Vordemberge-Gildewart Stipendium
- 2005: Emy-Roeder-Preis 2005
- 2006: Phönix-Kunstpreis des ZVAB
Deze kunstenares geniet bekendheid in Duitsland en exposeerde ook reeds vaak daarbuiten (Nederland, Spanje, Italië) maar nog nooit in België zodat ze haar Belgische première beleeft in de Sint-Anna-ten-Drieënkerk te Antwerpen-Linkeroever.
Haar website: www.glajcar.de
"My way of working on the material, the tearing, on the one hand opens the interior to the visible, and on the other hand, the tearing out creates new interior spaces.
And maybe the atmosphere of a church, as a place of retreat and withdrawal, offers to the spectator a possibility to get involved with this interior space in a particularly open way."
"I am interested in opposites, it is always a matter of lightness and heaviness – interior and exterior space – bright and dark ... a sheet is two-dimensional, but with many sheets, I can work with the whole room and achieve an entirely new meaning and effect."
You have exhibited in church rooms a couple of times already; why are you interested in church rooms as exhibition sites?
"In 2009, I could realise an exhibition in the Kunst-Station Sankt Peter in Cologne. Already during the construction period the intense effect of this space with all its very own meanings became sensible.
My works do not have religious contents, but still they offer enough interpretational leeway to comprise the contents of the exhibition site. A white sheet reflects the light of the environment and offers a projection surface for own thoughts to the spectator."
Kijken naar een kunstwerk van papier in de St.-Anna-ten Drieënkerk op de Antwerpse Linkeroever en daarna zelf aan de slag gaan met papier…wat zou dat worden?
Een hele namiddag geen les krijgen, weg van de school, op stap met de klas : voor de eerstejaars van de Middenschool was dit iets leuks en voor velen een eerst kennismaking met hedendaagse kunst in een hedendaagse kerk.
De papiersculptuur van de Duitse Angela Glajcar maakte heel wat indruk. Het spel van licht en donker in de grote stille kerk nodigde uit om rond te lopen, de ruimte te voelen en te genieten van de kleuren en mooie dingen in de kerk.
De gids leidde hen rond en vroeg om zelf aan de slag te gaan: maak van een groot vlak stuk papier zonder hulpmiddelen een volume. Voor velen was dit al een moeilijke opdracht.
En het zou nog moeilijker worden!
In het kleine gezellig ingerichte lokaaltje achter de kerk kregen alle leerlingen de opdracht om zelf een kunstwerk in papier te maken.
Een idee krijgen, dat uitvoeren en op een ‘kunstwerk’ laten lijken, dat was voor enkelen wat teveel gevraagd. Maar de meesten slaagden er wel in iets te creëren op basis van hun fantasie en met de inspiratie van de beelden in de kerk werd het toch wel wat.
De werkjes werden in de kerk opgehangen en met wat extra belichting gefotografeerd, zodat je onderaan enkele “kunstzinnige foto’s” kan bekijken.
Alles verhuisde mee naar school en de mooiste werken zijn daar momenteel te bewonderen in de hal van het leraarsgebouw.
De paasviering van de middenschool, op dinsdag 30 maart, zal plaatshebben onder de prachtige papiersculptuur die een stukje zal bijdragen aan de viering. Daar hebben onze tweedejaars dan ook de gelegenheid om het kunstwerk te bewonderen.
Iedereen is trouwens welkom in deze kerk tot zondag 23 mei.
Daarna wordt de sculptuur weggehaald en tot boeken verwerkt.
De tentoonstelling is immers “ad it temporis “: voor deze tijd, in deze kerk…
Annemie Vermeersch
Gazet Van Antwerpen van 3 februari 2010
Huis aan Huis van 10 februari 2010
Gazet Van Antwerpen van 19 februari 2010
Oeverkrant van 1 april 2010